Archive for februari, 2009

Smycken

Hos C De-design kan du tävla om fina smycken.

Fina saker…

Hos Det stora grå huset kan ni tävla om dessa fina priser från IDeÁ

Tvål & Neccesär

Här kan du tävla om en tvål & en Neccesär

another one…

Tävla om en finfin pashmina hos Jessica

Tyvärr får jag inte bilden att funka men klicka på länken så kan du se själv…

Tävlingsgalen…

Gud va mycket roliga tävlingar det finns överallt! De hör muggarna skulle jag gärna slurpa kaffe i!

En annan tävling…

Hos Maria kan ni tävla om ett shysst halsband, det har jag gjort.

LOVE

Tävla om Finfina bokstäver hos Lisa

En skön lördag…

Hej mina vänner…

Idag är det lördag, härligt.. även om jag inte jobbar för tillfället så är det skönt med helg för då slipper man ha ångest över att bara gå hemma och vänta på folk som ska kolla saker och höra av sig senare.suck.
Sov lite längre idag, jag som alltid kunnat sova långt framåt lunch har sedan vi kom hem från thailand haft en helt skum dygnrytm. Jag har gått upp när J åkt till skolan.. dvs typ 8. Jättekonstigt..

Åt lite frukost och slöglodde på gilmore girls sedan har vi spelat en omgång TP, det var roligt, en jämn kamp. Visste ni är Sveriges näst största friluftsmuseum ligger i Härnösand? Nu vet du det.. eller ja, det gjorde det iaf nångång på 80talet då mitt fin-fina loppisinköpa TP tillverkades hihi.

Lite senare ska vi åka en liten sväng och inhandla lite fika till kvällen, jag var sugen på en semla & J på något annat en semla. Då ska vi även springa in på IKEA en j’ttesnabbis & inhandla ett par vita gardiner som jag ska använda för att ge köket ett ansiktslyft :) vill ljusa upp det lite, tycker fortfarande att mina bruna gardiner är fina & dom lär åka upp någon mer gång senare men nu längtar jag efter våren & vill ge allt lite mer ljus.. Då vill jag ha vitt, rent & fräscht… Ska ha någon fin accentfärg till, är just nu lite sugen på Rosa.. bara lite grann till. En ljuslykta, kanske någon fin löpare… Får ta det lite i etapper då ekonomin just nu är minst sagt ansträngd…Nästa vecka har jag iaf jobb hela veckan, wohoo!!

Jo hade iaf tänkt helt enkla ganska tunna vita gardiner som dessa Vivan från IKEA som kostar 79 kr paret.
Kanske även den söta lampan Knubbig för 149 kr… Vi får se vad det blir…

Är även grymt sugen på att utöka på CULT fronten, fick ju så himla söta ljusstakar (dom kan du se HÄR) från söta Marika i somras för att jag fixade hennes blogg, i love them! Skulle gärna införskaffa några fler liknande.. Tex dessa tillsammans med liknande i vitt..

Ni får se det färdiga resultatet någon gång framöver
Ciao!

Thailand - the story

Hej på er alla.
Flera har efterfrågat ett inlägg om resan. Har nu gått igenom alla minneskort på kameran vilket tog sin lilla tid, men nu har jag fått ordning på allt. Så nu sitter jag här med ett stort glas kaffe, dirty dancing på dvd redo att återberätta mina paradisveckor i Khao Lak, Thailand.

Den 31 januari var det alltså dags för oss att lämna sverige låångt bakom oss, flyga 11 timmar direkt till phuket. Jag som inte har flugit såå långt förut hade väl lite blandade känslor angående detta, men jag var tapper och kände faktikst att det skulle bli ganska trevligt att se en ny del av världen from above. jag knaprade i mig en åksjuketablett som jag vanligtvid blir helt däckad av men tror ni jag sov nånting på dessa 11 timmar i luften? Nix. Alla utom Ida snarkade gott även om J försöker inbilla mig att han inte sov så värst mycket han heller. pyttsan. ;)

Hursomhelst, 11 timmar senare klev vi av flyget på Phuket airport & ut i en tryckande fuktig värme som jag aldrig förut upplevt. det var något nytt. som en ångbastu utomhus.typ.
E & U hade bokat taxi som skulle ta oss till Khao Lak, de hade valt att inte ta transferbussen (vilken stannar på vartenda ställe och vi skulle längst så, det tackar vi för)
Drygt 1,5 h senare kom vi till vårt hotell; Palm Galleria Resort. Vi välkomnades med kall druvjuice & svala blöta handdukar som doftade eucalypyus, kändes lyxigt från första stund. Efter detta fick vi hjälp med väskorna till våra rum som var helt fantastiskt fina. Hotellet är ju ganska nytt eftersom i princip allt fick återuppbyggas efter Tsunamin 04. Av någon anledning var det 1 dubbelsäng & 1 enkelsäng i våra rum. M, js syster, skulle ju ha en i E & Us rum men vi fick tydligen en vi också. Allt var superfräscht & snyggt. tacka gud för AC!

På kvällen tog vi ett dopp i poolen & gick sedan en promenad. middagen intog vi på ett närliggande hotell som hade bord nere i sanden på stranden, Apsara (vi sa ap-sara, vilket vi tyckte var lite underhållande hm..)
det var lite dyrt (i jämförelse med andra ställen, inte dyrt om man jämför med hemma givetvis)

De följande dagarna var mest lata vid poolen eller vid havet. Vi lunchade mest på någon av de tre restauranger som låg bakom bakom hotellet, billiga med helt gudomlig mat! På ena stället fanns en vovve som hette Dang, det betyder röd, hon var först lite skygg men så småning kom hon och hälsade när vi kom dit, tyvärr missade vi att ta kort på henne, hoppas någon av de andra gjorde det.
Poolen på hotellet var superhärlig, stor & fräsch. Det fanns en avdelning med bubbel samt jacuzzisängar.
Vid poolen intogs ibland coconut, watermelonblend eller fruktfat, mumsigt.
Just det, frukost åt vi ju varje dag med, en härlig frukostbuffé som innehöll allt man kan tänka sig från bröd till fruktbuffé & olika varma rätter som bacon, korv & olika thairätter. Olika varje dag. Dessutom fick man beställa omelett eller scrambled eggs hos en thailänska som var supergullig, hon lörde sig efter några dagar vad man ville ha.

Någon kväll där i början åkte vi in till Khao lak centrum för att kolla läget där. Vi kollade runt lite och slog oss ner på en restaurang och åt det som nog ligger bland de högsta på min mat-topplista. Åt fylld ananas med kyckling & casewnötter & steemaaaa (steamed rice ;)) man lärde sig efter tag vad dom sa, var lite svårt i början. Till efterätt åt vi en bananpannkaka på gatan, såå jäkla gott!

Någon av de följande dagarna testade vi en restaurang som hette Blue crab som låg en bra bit längs vår strand. Jättegod mat, jag åt coconut milk with chicken and steeemaaa. Den var toppen, lagom stark för mig som är lite chicken med stark mat, äter jag för stark mat så ser det ut som att jag gjort ett misslyckat försök till botox i läpparna… kommer nog en bild på det senare..
På Blue crab fick man också sitta med tårna i sanden och höra vågorna slå in mot stranden, vilket är en väldigt härlig känsla.

En kväll pallade jag en banan.

En annan dag tog vi tuktuk till aowthong (white sand). Gud, vilket ställe, vit sand, kokospalmen & turkost vatten med härliga stora vågor. Efter denna första gång där återkom vi flera flera gånger fast då på cykel, vilket uffe upptäckte var himla smidigt. Hotellet hade cyklar man fick låna gratis & det tog inte mer än strax över 5 min att cykla tack vare att Uffe hittade en genväg som dock innehöll vattenbufflar, men det gick bra, häftigt att stöta på dom där sådär bara… Denna cykelväg ledde dessutom till en mer avskild del av stranden där det bara fanns ca 10 solsängar så det var inte så många fler än vi.. Vi hittade en härlig restaurang som hette pakarang cape boatyard. Det var ett ställe där volontärer bygde båtar till alla fiskare som förlorade sina båtar i tsunamin. hade nu då blivit en restaurang med lite museum med bilder osådär.
En av dagarna tog jag fotmassage & gud så skönt och ont på en gång.. hade ont i vaderna flera dagar efter men det var grymt härligt kostade 300 baht vilket blir ca 75 kr. som hittat.
En av gångerna tog jag, J & M cyklarna och cyklade längs stranden och sökte efter ett hotell som sägs stå övergivet sen tsunamin. Efter mycket letande fann vi det, eller vi tror det var det. Vi hittade iallafall ett övergivet område med pool osådär. läskigt, var en konstigt känsla att gå omkring där så många människor miste livet den 26/12 04.

Poolen på similana resort

En dag tog vi taxi ner till Karon för att hälsa på min goda vän Johanna som jobbar sin andra säsong i thailand. Vi kom lagom när hon satte igång med sin vattengympa, hon ska ju ha en eloge för att palla i den värmen. Hon var på land de andra i vattnet..pust.
När hon var klar gick vi åt lunch tillsammans på et ställe nära hennes hotell phuket orkid. Det var så himla skoj och träffa henne igen, var 2,5 år sen sist, helt sjukt vad tiden går, ändå kändes de som igår.
När vi lunchat skulle hon ha en aktivitet på hotellet så vi begav oss till stranden för lite sol & bad, härligt.
Efter det gick vi & mötte upp Johanna igen för lite shopping och middag innan vi vid 8tiden tog taxin 2 timmar tillbaka til Khao Lak. Trötta efter en rolig dag. Tack Johanna för det. Vi fick många goda skratt åt hennes engelska som fått sig en skön thaiaccent. it’s my friends from sweeeedeeeeen… ja gud ja. svårt att återge i skrift.

Vi tre åkte också på en utflykt som hette Khao Lak - half day. Den bestod av besök på en casewnöt fabrik (ska aldrig mer gnälla över att det är dyrt med casewnötter) För där fick man se hur det gick till. Först bränner man dem när dom fortfarande har sitt tjock skal på sig, den sitter det kvinnor & knäcker dem en och en, sedan sorteras dom av andra. Helt sjukt. Men dom verkade glada iallafall…
Efter detta åkte vi till Ett Tsunami memorialcenter i ban nahm kem, som är en fiskeby som blev väldigt hårt drabbad av tsunamin. Vår guide bodde där men han och hans familj hade klarat sig. Vi fick se ett monument där en våg i betong reser sig mot en vägg där det finns foton o namn på omkomna och saknade. Det låg som en tystnad över hela stället.. alla viskade när man skulle säga nåt.
Där fanns även bilder att titta på, mindre trevliga vissa av dem.. där var bild på kungen och Silvia som besökte ban nam kem efter tsunamin. Efter det åkte vi och tittade på de två fiskebåtar som ligger långt uppe på land, the red deamon som mejade ner allt i sin väg när den sköljdes upp med vattnet. flera människor miste livet när de kom i dess väg, brevid ligger the blue angel som inte tog livet av någon, inte skadade någonting, däremot klarade sig kapten på båten samt en pappa som lyckades klamra sig fast vid båten med ena armen & i andra armen höll han sin lilla dotter, båda klarade sig.
Därefter bar det iväg till en elephantcamp där vi fick rida elefant ut i jungeln till ett litet vattenfall (hade nog väntat oss ett större men det var himla fint. När vi red tillbaka satt jag på nacken på elefanten, det var vingligt och lite läskigt då vår elefant var så sjukt stor. Han hette Jambo och var störst av alla.. Jambo chaaaang (chang betyder elefant).När vi kom tillbaka fick vi mata dem med bananer och ananas & så fick vi duscha dem. Mysigt, elefanter är sjukt häftiga djur. Dom löd minsta vink från sin skötare. Elefanter är heliga i thailand och det märktes att dom tog väl hand om dom.
Efter detta fick vi lunch som var stark men god och efter det åkte vi en konstig liten runda till khao lak center i 20 min sedan hem. Dock var det bra för mig & J som ville ta ut pengar.

De flesta dagar som inte innehöll någon speciell aktivitet tillbringade vi som sagt antingen vid poolen eller på aowthong.
I slutet av resan var vi på en snorklingutflykt till Similian Island vilket var en upplevelse utöver det vanliga, vi hömtades med speedboat på vår strand, en timme senare gjorde vi första dyket, där fanns fiskar i alla tänkbara färger & dessutom kom det en sköldpadda, ganska stor som simmade runt bland oss, riktigt häftigt. Efter detta åkte vi till en ö där vi åt lunch och slappade lite, efter det fortsatte vi it till ett annat ställe för mer snorkling, där skulle finnas clownfiskar, men tyvärr som J sa, vi hittade inte nemo. Efter det till ett annat ställe för ännu mer snorkling. Dit kom ännu en sköldpadda som jag fick mata med vattenmelon, fräckt. Efter det begav vi oss till Similian som är den mest kända ön, vi stannade på donald duck bay (kallas så efter en klippa som ser ut som kalle anka) Där fick man snorkla mer eller sola, jag & J snorklade mer och såg massor av fiskar.. Efter det gav vi oss trötta hemåt med speedboaten. Jag blev sjösjuk och koncentrerade mig mest på att inte kräkas. Förutom det så var den helt underbar dag! Tyvärr ligger de bilderna på något annat minnekort som jag får söka upp senare =) gonna show you, promise!

den 14e var det alla hjärtans dag. På eftermiddagen var jag på massage som jag fick av joel i alla hjärtans present, jag gick på hotellet, det kändes väldigt lyxigt i jämförelse med stranden. Hon var så duktig & det var toppen. Världens gulligaste tjej. Jag somnade nästan där…
På kvällen åt vi middag på ett av våra stammisställen bakom hotellet som hade lite alla hjärtan special visade det sig, fick en ros när vi kom, välkomstdrink & frukt som dessert utan kostnad. dom var så gulliga där.. hoppas man kommer få träffa dom igen någon gång =) Efter det gick vi till stranden och jag skickade upp en lykta för min irma i himlen, den var såå stor, jag kunde vart inne i den.. Vi tittade på den jättelänge tills den försvann.. efter det la jag min rod i vattnet innan vi gick hem.. det kändes bra, som en egen minnesceremoni eftersom jag inte kunde vara med henne när det blev som det blev…

På söndagen var det dags att efter npgra timmar sol vid poolen ta taxin till Phuket airport och flyga hemåt igen. denna gng med mellanlandning i sharja. Det var ganska skönt att komma av faktikst =)

Har säkert missat 100 saker men det blev en del ändå.. vi hade en underbar resa och kan verkligen rekomendera Khao lak & palm galleria för er som vill ha en lugn och skön semester där man öndå kan ta sig till allt möjligt utan större besvär!

Tack och hej från mig =)

en halsning!

hej pa er!

skickar en solig o varm halsninga fr[n kaho lak, thailand